František Kostlán

Žvanivost jako projev primitivismu: Samozřejmost násilí

5. 12. 2008 8:00:00
Díl pátý: V dubnu 2002 devatenáctiletý mladík na gymnáziu v německém Erfurtu postřílel sedmnáct lidí, většinou učitelů, a další zranil. Pak spáchal sebevraždu. Jediným důvodem k tomu byl prý fakt, že měl opakované problémy se složením maturity.

Po celém světě se v devadesátých letech i v novém století odehrálo hodně podobných tragédií, z toho dvanáct většího rozměru. Z nich pak mladí lidé mají na svědomí polovinu. Nepřejme si to, ale totéž se dříve nebo později může týkat i České republiky. Už dnes si naši učitelé stěžují, že násilí ve školách strmě stoupá. Fyzická napadení učitelů žáky není ani u nás nijak výjimečné. Bohužel.
Odkud se v mladých lidech bere ta potřeba řešit své problémy násilím, a to násilím neodvolatelným? Berlínský dětský psycholog Uwe Lindemann k tomu říká, že v okamžiku krize je pro mladého člověka život příliš komplikovaný. A pokud nenajde oporu, jedná zkratkovitě. Anonymita a lhostejnost současné společnosti vytvářejí podle něj předpoklady pro tyto hrůzné činy. Co se však za tímto jednoduchým psychologickým vzorcem skrývá? Dvacáté století přeci nebylo méně anonymní a lhostejné než je století jedenadvacáté. A podobné problémy měli přece mladí lidé vždy, v jakékoli éře. Mnohokrát nezvládli některou z důležitých životních situací, mnohokrát při tom jednali zkratkovitě, protože nenašli žádnou oporu. A přece je to dříve nevedlo (alespoň ne v tak zjevné míře) k vraždění nevinných v době míru. V čem je tedy jiná anonymita a lhostejnost současné společnosti oproti těm minulým? Možná, že je to takto:

  • Více než dříve je myšlení normálních lidí náchylné k ideologizaci (ideologické subkulturní skupiny - neonacisti, "národovci" – ultrakonzervativci, anarchisti a další levičáci apod.), anonymita davu (stáda) více než dříve umožňuje mladým lidem vyznávat věci dříve nepřijatelné. Jen pro příklad: ve dvou zemských parlamentech v Německu již zasedá nacistická strana, pravicoví extremisté jsou v parlamentě a střídavě i ve vládě v sousedním Rakousku, další extremisti rapidně sílí v Maďarsku, v Rusku, na Slovensku, ve Francii, a dalších zemích. A nejde jen o strany extremistické, ale i o to, že strany doposud demokratické přijímají v rámci svého populismu extremistická řešení zhusta za svá.
  • Okolní svět dává mladým lidem nebývale mnoho neblahých příkladů, že spory se dají (mají) řešit nekomplikovaným, primitivním způsobem, včetně řešení násilného. Takových příkladů je nepřeberně. Stačí byť i jen zdálky vnímat třeba rostoucí terorismus, úmyslně provázený nesplnitelnými požadavky. A některé naše psavce, intelektuály či pedagogy, kteří jsou ochotni v rámci svého antiamerikanismu teroristům tak či onak přikyvovat či tento způsob násilnického uvažování a jednání dokonce dávat za vinu Američanům. Takto uvažující intelektuálové, kterým násilí vadí mnohem méně, když nějak vyhovuje jejich vlastní ideologii, krom jiného i učí naše děti na středních a vysokých školách.
  • Prostřednictvím médií vstupuje násilí - spojené s absolutní neústupností - více než v minulosti do našeho života a uvažování. A pseudoumění, včetně novodobé náhražky architektury, prostřednictvím výše zmíněného hrubého zjednodušování tento trend stvrzuje. Zkrátka: náš svět se více než dříve sám stává producentem primitivity, která je - také na rozdíl od dřívějška - brána jako cosi samozřejmého, jako běžná součást života.

Ne, že by v tom mladí lidé byli nevinně, je však třeba si uvědomit, že jejich sklon k násilí, ke stádnosti, jejich odklon od individualismu ke kolektivistickému třeštění, jejich nemohoucnost přemýšlet samostatně a sklon přebírat zjednodušující ideologické konstrukce... že to vše je i naším dílem i dílem předchozí generace. Ve světě čím dál více zamořovaném primitivismem se mladí lidé orientují pochopitelně hůře než lidé s více životními zkušenostmi.


Poučení: Sebevražedný atentátník se tě nechce optat na cestu k pyrotechnikům.

Poučení z vývoje: Rasisti jsou lidé uvažující pouze polovinou mozku. A sice tou bílou.

Poučení z krizového vývoje: Výchova mladých lidí je pokračováním války jinými prostředky.


  • Čtěte první díl: Žvanivost jako projev primitivismu: Janové Křtitelé a libido
  • Čtěte druhý díl: Žvanivost jako projev primitivismu: Hodnoty a ego
  • Čtěte třetí díl: Žvanivost jako projev primitivismu: Génius a podvlíkačky
  • Čtěte čtvrtý díl: Žvanivost jako projev primitivismu: Povrchnost médií

  • Autor: František Kostlán | karma: 12.85 | přečteno: 1809 ×
    Poslední články autora