Vyzývám České dráhy, aby přestaly stávkovat

3. 07. 2008 8:45:00
Nedávno mě pobavil výrok mluvčího Českých drah, že hodinu a čtvrt trvající stávka neohrozí další spoje a zpoždění se na ně nebude přenášet. Rád mu věřím, České dráhy totiž tento náhradní, provizorní stávkový jízdní řád používají pořád, přes celý rok.

Konkrétně řekl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala MF DNES toto: "Celý systém je postaven tak, aby hodinové zastavení provozu neohrozilo další spoje a zpoždění se nepřenášelo do pozdějších odpoledních hodin ani do druhého dne." V tomto jeho výroku hledejme podstatu věci. Celý systém je tak nastaven proto, že stejná i delší zpoždění jsou na našich drahách natolik běžným jevem, že by bez takto nastaveného systému nefungovaly vůbec.

Jak sociální demokracie píská, tak odbory tancují kozáčka

  1. Je správné odborářům připomínat, že by si neměli brát jako rukojmí normální lidi, že jejich konání by mělo směřovat proti těm, kterým něco vyčítají - jedině tak je to poctivé, bez ohledu na to, co jim umožňují, či neumožňují zákony. Právě proto, že stávka postihla občany nelze počínání odborů označit jinak než jako vydírání.
  2. Je správné odborovým bosům připomínat, že o politických věcech rozhodují politici, kteří kvůli tomu byli zvoleni, nikoli uměle vytvořená rudá odnož oranžové sociální demokracie, kterou odbory v současnosti jsou, ať už senátor za ČSSD a předseda odborů Štěch tvrdí cokoli - v tom má Topolánek projednou pravdu. Odbory tancují kozáčka podle garmošky, na níž hraje Jiří Paroubek v nejvyšším patře Lidového domu, je to evidentní nejen z výroků předních sociálních demokratů, ale i z personálního propojení odborů a ČSSD.
  3. A je také správné připomínat ČSSD, že by neměla zatahovat odbory do politické kampaně, protože z odborářů se pak stávají nedůvěryhodní poskoci jedné z politických stran a málokdo jim pak věří, že jim jde skutečně o práva zaměstnanců. Dnes se odbory jeví spíše jako marketingová agentura ČSSD, která přiostřuje předvolební boj.

Celoroční zimní spánek na kolejích

V případě Český drah však podstata leží jinde. České dráhy stávkují pořád:

  • zpoždění vlaků je už natolik časté a "normální", že jej na menších nádražích cestujícím většinou už ani neoznamují (natož, aby se za něj omluvili),
  • čím dražší jízdné, tím horší služby,
  • vlaky jsou špinavé,
  • vagony většinou staré, otlučené, létající při jízdě ze strany na stranu jak splašený kůň
  • okna často nejdou otevírat,
  • koše jsou nevysypané,
  • záchody hrozí žloutenkou na sto honů,
  • v zimě nefunguje teplo, v létě se cestující marně shání po klimatizaci (kromě některých vlaků EC, IC apod.)
  • ...

Snad jediné, co se po listopadu 89 výrazně zlepšilo, je chování průvodčích, kteří jsou v naprosté většině vlídní a vstřícní.

S Českými drahami máme každý své zkušenosti, ty negativní výrazně převažují u každého, s nímž na toto téma hovořím. Dám tedy jen jeden méně obvyklý případ (tím nemyslím ono zpoždění): Nedávno jsem čekal na vlak v Senohrabech - přijel vlak od Prahy a vysypal všechny cestující - dál v tom směru se staví nový koridor, takže vlaky končily ten den zde - a... PRÁZDNÝ ODJEL DO PRAHY. Na nástupišti přitom stálo dobře třicet lidí, kteří na vlak do Prahy čekali. Ten měl přijet za dvacet minut, přijel ovšem až za třičtvrtě hodiny.

Kdo zaplatí každoroční celoroční stávku Českých drah?

Internetový server iDNES.cz informoval, že "strojvůdci stávkující minulé úterý proti vládním reformám připravili České dráhy o osm milionů korun. Suma zahrnuje náklady na náhradní autobusovou dopravu a změny v provozu lokomotiv a vagonů. Strojvůdci protestovali 75 minut. Za tu dobu vlaky nabraly zpoždění celkem 8072 minut." Vedení ČD prý zvažuje, že strojvůdcům dá tuto škodu k úhradě. To by jistě byl správný krok. Je však namístě se zeptat Českých drah včetně jejich vedení:

  • Jak velká je škoda z oné každodenní celoroční a každoroční stávky Českých drah, která musí jít do desítek milard korun?
  • A kdo ji dostane k úhradě? Že by zase my, cestující a daňoví poplatníci?

Zdá se, že odboráři zapomínají na jednu důležitou věc: kdo chce práva zaměstnanců, musí také jako zaměstnanec působit. Ať se na mě železničáři nezlobí - je mezi nimi jistě i hodně poctivých a pracovitých lidí - ale dráhy působí spíše jako líný vypasený moloch, kterému jsou cestující na obtíž.

Je načase služby na dráze včetně osobní i nákladní dpopravy privatizovat, a to tak, aby na drahách vznikla v každém místě a v každé službě konkurence. Zdá se, že permanentní stávku Českých drah dokáže vyřešit jen ona pověstná neviditelná ruka trhu.

Autor: František Kostlán | čtvrtek 3.7.2008 8:45 | karma článku: 27.45 | přečteno: 1720x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Jindřich Kubánek

Zkreslené vidění - Návod k použití

Každý si myslí, že mozek má a že ho používat umí. Přesto stačí, když ztratí klíč od bytu nebo založí kamsi brýle, aby vše ztratilo smysl a začala panika a zoufalství.

29.3.2024 v 13:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Takže Velký pátek

Čtu radostné ódy na Velký pátek a trochu mi trnou zuby. Tedy stručně: na Velký pátek předhodila jedna náboženská parta vrchnosti nepohodlného proroka inovující party a okupační mocnost ho na nátlak jeho souvěrců nechala popravit.

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 13.54 | Přečteno: 137 |

Rudolf Pekař

Velikonoce nebo svátky jara a tolerance?

Připomínka jara nám přináší příjemné počasí, kvetoucí zahrady a zároveň i změnu názvu Velikonoc na Jarní svátky či Svátky jara. Jaký to má důvod?

29.3.2024 v 10:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 35 | Diskuse

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 10.79 | Přečteno: 122 | Diskuse

Karel Trčálek

Fialova vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že se v Česku už žije líp!

ANO, bude líp! Pan premiér se opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost je však nutné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou

29.3.2024 v 8:16 | Karma článku: 18.19 | Přečteno: 219 | Diskuse
Počet článků 96 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3819
Nezávislý publicista, hudebník, spisovatel, spoluautor knihy Příchozí, o životě migrantů. Narodil se 1954 v Praze, kde i žije. Před listopadem 89 pracoval v dělnických profesích, poté hlavně jako novinář a publicista. Byl mj. šéfredaktorem Českého deníku, šéfredaktorem časopisu Parlament, komentátorem Lidových novin a ČRo Regina, televizním dramaturgem diskusních pořadů. Je členem několika občanských sdružení zabývajících se lidskými právy, menšinami a životem dětí v dětských domovech. =============================================== PRO NABÍDKU ČLÁNKŮ V BLOGU KLIKNĚTE, PROSÍM, NA MOU FOTOGRAFII, VISÍCÍ NAD TÍMTO SDĚLENÍM NAHOŘE. ===============================================

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Oblíbené články

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

více

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...