František Kostlán

Vyzývám České dráhy, aby přestaly stávkovat

3. 07. 2008 8:45:00
Nedávno mě pobavil výrok mluvčího Českých drah, že hodinu a čtvrt trvající stávka neohrozí další spoje a zpoždění se na ně nebude přenášet. Rád mu věřím, České dráhy totiž tento náhradní, provizorní stávkový jízdní řád používají pořád, přes celý rok.

Konkrétně řekl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala MF DNES toto: "Celý systém je postaven tak, aby hodinové zastavení provozu neohrozilo další spoje a zpoždění se nepřenášelo do pozdějších odpoledních hodin ani do druhého dne." V tomto jeho výroku hledejme podstatu věci. Celý systém je tak nastaven proto, že stejná i delší zpoždění jsou na našich drahách natolik běžným jevem, že by bez takto nastaveného systému nefungovaly vůbec.

Jak sociální demokracie píská, tak odbory tancují kozáčka

  1. Je správné odborářům připomínat, že by si neměli brát jako rukojmí normální lidi, že jejich konání by mělo směřovat proti těm, kterým něco vyčítají - jedině tak je to poctivé, bez ohledu na to, co jim umožňují, či neumožňují zákony. Právě proto, že stávka postihla občany nelze počínání odborů označit jinak než jako vydírání.
  2. Je správné odborovým bosům připomínat, že o politických věcech rozhodují politici, kteří kvůli tomu byli zvoleni, nikoli uměle vytvořená rudá odnož oranžové sociální demokracie, kterou odbory v současnosti jsou, ať už senátor za ČSSD a předseda odborů Štěch tvrdí cokoli - v tom má Topolánek projednou pravdu. Odbory tancují kozáčka podle garmošky, na níž hraje Jiří Paroubek v nejvyšším patře Lidového domu, je to evidentní nejen z výroků předních sociálních demokratů, ale i z personálního propojení odborů a ČSSD.
  3. A je také správné připomínat ČSSD, že by neměla zatahovat odbory do politické kampaně, protože z odborářů se pak stávají nedůvěryhodní poskoci jedné z politických stran a málokdo jim pak věří, že jim jde skutečně o práva zaměstnanců. Dnes se odbory jeví spíše jako marketingová agentura ČSSD, která přiostřuje předvolební boj.

Celoroční zimní spánek na kolejích

V případě Český drah však podstata leží jinde. České dráhy stávkují pořád:

  • zpoždění vlaků je už natolik časté a "normální", že jej na menších nádražích cestujícím většinou už ani neoznamují (natož, aby se za něj omluvili),
  • čím dražší jízdné, tím horší služby,
  • vlaky jsou špinavé,
  • vagony většinou staré, otlučené, létající při jízdě ze strany na stranu jak splašený kůň
  • okna často nejdou otevírat,
  • koše jsou nevysypané,
  • záchody hrozí žloutenkou na sto honů,
  • v zimě nefunguje teplo, v létě se cestující marně shání po klimatizaci (kromě některých vlaků EC, IC apod.)
  • ...

Snad jediné, co se po listopadu 89 výrazně zlepšilo, je chování průvodčích, kteří jsou v naprosté většině vlídní a vstřícní.

S Českými drahami máme každý své zkušenosti, ty negativní výrazně převažují u každého, s nímž na toto téma hovořím. Dám tedy jen jeden méně obvyklý případ (tím nemyslím ono zpoždění): Nedávno jsem čekal na vlak v Senohrabech - přijel vlak od Prahy a vysypal všechny cestující - dál v tom směru se staví nový koridor, takže vlaky končily ten den zde - a... PRÁZDNÝ ODJEL DO PRAHY. Na nástupišti přitom stálo dobře třicet lidí, kteří na vlak do Prahy čekali. Ten měl přijet za dvacet minut, přijel ovšem až za třičtvrtě hodiny.

Kdo zaplatí každoroční celoroční stávku Českých drah?

Internetový server iDNES.cz informoval, že "strojvůdci stávkující minulé úterý proti vládním reformám připravili České dráhy o osm milionů korun. Suma zahrnuje náklady na náhradní autobusovou dopravu a změny v provozu lokomotiv a vagonů. Strojvůdci protestovali 75 minut. Za tu dobu vlaky nabraly zpoždění celkem 8072 minut." Vedení ČD prý zvažuje, že strojvůdcům dá tuto škodu k úhradě. To by jistě byl správný krok. Je však namístě se zeptat Českých drah včetně jejich vedení:

  • Jak velká je škoda z oné každodenní celoroční a každoroční stávky Českých drah, která musí jít do desítek milard korun?
  • A kdo ji dostane k úhradě? Že by zase my, cestující a daňoví poplatníci?

Zdá se, že odboráři zapomínají na jednu důležitou věc: kdo chce práva zaměstnanců, musí také jako zaměstnanec působit. Ať se na mě železničáři nezlobí - je mezi nimi jistě i hodně poctivých a pracovitých lidí - ale dráhy působí spíše jako líný vypasený moloch, kterému jsou cestující na obtíž.

Je načase služby na dráze včetně osobní i nákladní dpopravy privatizovat, a to tak, aby na drahách vznikla v každém místě a v každé službě konkurence. Zdá se, že permanentní stávku Českých drah dokáže vyřešit jen ona pověstná neviditelná ruka trhu.

Autor: František Kostlán | karma: 27.45 | přečteno: 1720 ×
Poslední články autora